
Plan Ogólny, a Decyzja WZ po Reformie Planowania Przestrzennego.
Plany ogólne zostają wprowadzone wraz z nowelizacją ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Wprowadzane zmiany mają m.in. istotny wpływ na wydawane decyzje o warunkach zabudowy (WZ), które są kluczowym elementem całego procesu planowania przestrzennego. Zmiany dotyczą określania regulacji dotyczących zabudowy i zagospodarowania terenu.
W przypadku planu ogólnego gminy, decyzja o warunkach zabudowy będzie brała pod uwagę zakres planowania i zagospodarowania przestrzennego.
Uwaga: Warto brać udział w procedurze uchwalania planu ogólnego i zadbać aby nasze działki zostały ujęte w obszarze zabudowy.
Reforma Planowania Przestrzennego
Aktualnie obowiązuje Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Dz.U.2023.977 t.j. z dnia 2023.05.23 wersja od 28 października 2023 r. do 31 grudnia 2024 r.
Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw Dz.U.2023.1688 została ogłoszona w Dzienniku Ustaw w dniu 24 sierpnia 2023 r. Przepisy wprowadzane są stopniowo. Nowelizacja obowiązuje od 24 września 2023 r. Część przepisów wejdzie jednak w życie w późniejszych terminach: 1 stycznia 2025 r., a następnie 1 stycznia 2026 r.
Ustawa zawiera liczne przepisy przejściowe. Określają one los już obowiązujących studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Bądź też tego rodzaju dokumentów, do których sporządzenia przystąpiono, lecz nie zdążono ich uchwalić przed dniem wejścia w życie ustawy.
Spis Treści
- Plan Ogólny, a Decyzja WZ po Reformie Planowania Przestrzennego.
- Reforma Planowania Przestrzennego
- Główne Zmiany Ustawy o Planowaniu i Zagospodarowaniu Przestrzennym
- Nowelizacja wprowadza nowe narzędzie planistyczne tzn. plan ogólny, który ma być uchwalany obligatoryjnie dla całej gminy w randze aktu prawa miejscowego.
- Czym Jest Plan Ogólny?
- Elementy Planu Ogólnego
- Plan ogólny będzie pierwszym aktem planowania przestrzennego pozbawionym części graficznej
- Samorządy Muszą Przygotować Plany Ogólne Gmin do 1 Stycznia 2026 r.
- Nowelizacja Przewiduje Uruchomienie Nowego Systemu Teleinformatycznego, Który ma Gromadzić i Udostępniać Wszelkie Dokumenty Związane z Planowaniem Przestrzennym.
- FAQ
Główne Zmiany Ustawy o Planowaniu i Zagospodarowaniu Przestrzennym
- Plany ogólne zastąpią Studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin
- i będą stanowić akty prawa miejscowego
- Procedury uchwalania MPZP ulegną zmianie
- Wprowadzono uproszczoną procedurę uchwalania planu miejscowego (do sporządzania, uchwalania lub jego zmiany) przy czym dopuszcza się ją w określonych warunkach
- Pojawia się nowy rodzaj planu miejscowego. Tak zwany zintegrowany plan inwestycyjny sporządzany na wniosek inwestora. Uchwalany przez radę gminy. Wniosek ten będzie można złożyć za pośrednictwem wójta, burmistrza albo prezydenta miasta.
- ZPI czyli zintegrowany plan inwestycyjny – od 2026 r. zastąpi uchwał o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej przy czym na podstawie ZPI mogą będzie można realizować również inne inwestycje
- Warunek zgodności ZPI z planem ogólnym
- Wprowadzenie ZPI ma zwiększyć udział mieszkańców w postępowaniu
- Przestanie obowiązywać zasada, że w przypadku braku MPZP wydawane są decyzje WZ.
Gdy wejdzie w życie Plan Ogólny i stwierdzimy, że dla interesującego nas terenu nie ma uchwalonego MPZP będziemy mogli uzyskać DWZ tylko wówczas gdy będzie znajdował się w obszarze uzupełnienia zabudowy wg Planu Ogólnego. W przeciwnym razie nie będzie możliwe uzyskanie DWZ. - Plan Ogólny będzie miał dużo większe znaczenie niż dotychczas studium i w odróżnieniu od niego realnie przełoży się na treść DWZ
- Partycypacja społeczna – Dotychczas gmina odpowiadała za zadania planistyczne. Partycypacja społeczna ma polegać na zwiększeniu udziału interesariuszy w przygotowaniu aktów planowania przestrzennego poprzez możliwość wypowiadania się, składania wniosków, udziału w konsultacjach społecznych. Nie oznacza jednak realnego wpływu na treść planów.
DWZ po zmianach
- Zgodnie z art. 64 c Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
– decyzja o warunkach zabudowy wygasa po 5 latach od dnia, w którym stała się prawomocna (Przepis ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Obecnie dwz są wydawane bezterminowo.)
– obowiązuje dla decyzji wz, które staną się prawomocne po 1 styczniu 2026 r. - Większość inwestycji wymagających zgłoszenia wymaga ustalenia warunków zabudowy (DWZ)
- Wymagania dla nowej zabudowy i zagospodarowania terenu zostaną wyznaczone przez organ administracji na podstawie analizy cech zabudowy i zagospodarowania terenu obszaru wokół terenu inwestycji.
Istotny jest zakres tego obszaru: przyjmuje się trzykrotną szerokość frontu terenu przy czym nie mniejszą niż 50 m i nie większą niż 200 m. Front terenu czyli granica działki, która przylega do drogi publicznej, drogi wewnętrznej lub granicy działki obciążonej służebnością drogową, z której odbywa się główny wjazd na działkę.
Dla tak określonego obszaru analizuje się cechy zabudowy i zagospodarowania terenu w zakresie warunków dla obszaru uzupełnienia zabudowy wyznaczonego w planie ogólnym. - Nowelizacja Ustawy planistycznej usunęła kontynuację funkcji, ale będzie ona wynikała z planu ogólnego
- Adresy strony postępowania ustala się na podstawie ksiąg wieczystych, ewidencji gruntów i budynków, zbioru dokumentów urzędowych. Ustala się je na podstawie wszelkich okoliczności znanych organowi z urzędu lub wskazanych przez stronę. Doręczenie na tak ustalony adres uznaje się za skuteczne.
Nowelizacja wprowadza nowe narzędzie planistyczne tzn. plan ogólny, który ma być uchwalany obligatoryjnie dla całej gminy w randze aktu prawa miejscowego.
Czym Jest Plan Ogólny?
- Plan ogólny jest następcą studium SUiKZP
Uwaga: SUiKZP zachowują moc do dnia wejścia w życie planu ogólnego w danej gminie. Jednak nie dłużej niż do 31 grudnia 2025 r. Po tej dacie przestaną obowiązywać z mocy prawa. Do tego czasu stosuje się do nich dotychczasowe przepisy
- Jak wspomniano wyżej jest aktem prawa miejscowego
- Stanowi jedno ze źródeł prawa
- Określa kierunki rozwoju gminy w zakresie zagospodarowania przestrzennego oraz określa warunki zabudowy i zagospodarowania terenu
- Jego wprowadzenie ułatwi właścicielom zaskarżenie postanowienia planu ogólnego do sądu administracyjnego
Elementy Planu Ogólnego
Obligatoryjne:
- strefy planistyczne
- gminne standardy urbanistyczne
Fakultatywne:
- obszary uzupełnienia zabudowy
- obszary zabudowy śródmiejskiej
Plan ogólny będzie pierwszym aktem planowania przestrzennego pozbawionym części graficznej
Samorządy Muszą Przygotować Plany Ogólne Gmin do 1 Stycznia 2026 r.
Wprowadzona nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jest wynikiem reformy planowania przestrzennego. Ma na celu efektywniejsze i zrównoważone zarządzanie rozwojem gminy. Działania te są odpowiedzią na zmieniające się warunki życia oraz potrzeby rozwoju i technologii.
Według Ministerstwa Rozwoju i Technologii jeśli plany ogólne nie powstaną do końca 2025 r., to Polska nie będzie mogła skorzystać z przeznaczonych na ten cel pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy.
Plan ogólny będzie obowiązywał od dnia wejścia w życie w nim określonym. Jednak nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa.
Nowelizacja Przewiduje Uruchomienie Nowego Systemu Teleinformatycznego, Który ma Gromadzić i Udostępniać Wszelkie Dokumenty Związane z Planowaniem Przestrzennym.
Stanowi to kontynuację cyfryzacji sfery budowlano-planistycznej. Wcześniej wprowadzono ważne zmiany w prawie budowlanym: system e-budownictwo, elektroniczny dziennik budowy i cyfrową książkę obiektu budowlanego.
Nowe przepisy przewidują uruchomienie systemu teleinformatycznego. Mowa o elektronicznym Rejestrze Urbanistycznym, który ma być darmowy i dostępny dla wszystkich za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Rejestr ma umożliwić tworzenie, gromadzenie, udostępnianie i aktualizację wszelkich dokumentów związanych z planowaniem. Dzięki temu ma stać się szybsze i bardziej zrównoważone.
Przepisy dotyczące wspomnianego Rejestru wejdą w życie dopiero z dniem 1 stycznia 2026 r.
Jakie informacje znajdziemy w Rejestrze Urbanistycznym?
Dokładny ich zakres wymienia art. 67h omawianej nowelizacji. Uwzględnia m.in, decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu umożliwiając bieżącą kontrolę i obserwację postępu prac.
FAQ
Co to są gminne standardy urbanistyczne?
A: Gminne standardy urbanistyczne określają minimalne wymagania do zagospodarowania przestrzennego na obszarze gminy.
Określają one zasady dotyczące estetyki, funkcjonalności i dostępności infrastruktury.
Jakie są terminy wydania decyzji o warunkach zabudowy?
Urząd ma 21 dni na wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla budynków jednorodzinnych o powierzchni zabudowy do 70 mkw. W przypadku pozostałych inwestycji 90 dni. Przy czym nie wlicza się czasu na uzyskanie uzgodnień, opinii, okresów zawieszenia postępowania. Czas może również wydłużyć się z przyczyn niezależnych od urzędu.
Jeśli urząd nie wyda decyzji w określonym terminie przysługuje prawo wniesienia żądania wymierzenia mu kary pieniężnej w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Kara ta będzie stanowiła dochód budżetu państwa tzn. urząd nie zapłaci jej wnioskodawcy.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Dz.U.2023.977 t.j. z dnia 2023.05.23 – akt obowiązujący
- Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw.
Dz.U.2023.1688 z dnia 24 sierpnia 2023 r.